De warmte van je hart

Tabs

Aan de slag

Uit de context?

Indien je aan de slag wil gaan met dit lied kan het zinvol zijn om de inhoud (tekstueel) in een groter kader te situeren. Binnen de oorspronkelijke context betekent het lied immers een climax waarbij de dramatische opbouw van de musical ook de tekst van dit lied verklaart. Ook al is de wereld hard is zonder deze context een opmerkelijke tekstkeuze voor een kinderlied. Probeer echter de focus te verleggen van die eerste zin naar de positieve boodschap die je verder in de tekst terugvindt.

Fantasie!

Speel in op een (minder leuke) gebeurtenis uit de leef- en belevingswereld van de kinderen in de groep, en ga aan de hand daarvan op zoek naar gebeurtenissen die heel erg fijn zijn. Wanneer je de kinderen zo ver krijgt om verder te kijken dan al het materiële dat hen gelukkig maakt, kan dat een erg fijn moment vol fantasie en creativiteit opleveren dat hen ook motiveert om aan de slag te gaan met het lied.

Refrein versus strofe

Begin met het refrein (maten 2-9, 10-17, 18-25, 34-41, 42-49 en 59-71). Om de strofes snel aan te leren, kan het helpen om telkens een ander tekstfragment te gebruiken op dezelfde melodie. Probeer bij het interpreteren een duidelijk onderscheid te maken tussen het refrein dat eerder zangerig is en een legatokarakter krijgt enerzijds, en de strofes met de herhaalde noten waar de articulatie van de medeklinkers een groter belang heeft anderzijds.

Zuiver inzetten

In het refrein vind je op de derde tijd van elke melodische cel (m. 2, 4, 6) bijna altijd woorden met stemhebbende medeklinkers terug (wereld, voortgedreven, van, …). Omdat de voorgaande noot in de compositie hier telkens een toontje lager lag, moet je opletten voor het scheppen van de noten. Zorg er dus voor dat de medeklinker aan het begin van het woord op de juiste toonhoogte ingezet wordt.

Tweestemmigheid

De tweede stem biedt karakterieel veel mogelijkheden: soms dient ze als discant boven de melodie, dan weer verschijnt ze in parallelle ritmische bewegingen met samenklanken in tertsen en sixten. Besteed bijzondere aandacht aan de tweede stem in maat 30: die drieklank moet je apart inoefenen. Indien tweestemmigheid met je groep niet over de hele lijn haalbaar is, zijn er goede alternatieven voor een mooi resultaat. Ofwel kies je ervoor om de tweede stem weg te laten. Ofwel zet je ze alleen in wanneer ze als discant functioneert (m. 10-13, 18-21, 34-37, 42-45, 59-62).

Hans Helsen

Filmpje van de originele versie:

 

 

Deel deze pagina

Reageer op deze partituur

Login of registreer om te kunnen reageren