Make no noise

Tabs

Aan de slag

Bert Appermont (°1973) is componist, dirigent en docent. Naast talrijke opleidingen aan het Lemmensinstituut, behaalde hij in Engeland het masterdiploma Music Design for Film & Television aan de Bournemouth Media School. Als componist schreef hij musicals, symfonieën, oratorium, opera en veel werken voor koor naast kinderliedjes voor kinderkoren en voor in de klas. Make no noise is een vlotte jazzcanon in swing. Fijn materiaal voor veel koren waarbij de tekst uitnodigt tot veel diversiteit in de dynamiek. Let wel op de juistheid van de typische jazzintervallen. 

Sssj, be quiet, shut up!

De Sssj uit dit lied leent zich goed tot het opwarmen van het koor. Breng verschillende vormen van sssj met veel expressie, de zangers doen meteen na: een lange uitgesponnen versie; een korte maar krachtige, een hele zachte, een stiekeme, een luide,… Er komen nu woorden uit de tekst van het lied bij met gepaste dynamiek en veel aandacht voor medeklinkers: Shout!Silence, Be quiet, Shut up!. Breng veel variatie, grote contrasten en maak combinaties. Zo creëer je een fijne sfeer en de focus van het koor is groot. Ook zangers kunnen suggesties geven, het koor doet na. Variatie: Je kan de woorden en de sssj doorgeven doorheen het hele koor, een cirkel is daarvoor de ideale opstelling. Breng daarna een ritmisch patroon in de sssj, laat je daarbij inspireren door het swingende ritme van de eerste zin en doe voor en na per twee maten, een levendige expressie houdt het fris. Het ritme gaat over in de eerste zin van het lied. Je zingt per twee maten voor, de zangers zingen na. Houd daarbij de zachte dynamiek in acht. Laat het koor de eerste zin een aantal keer herhalen.

Shout out oh so loud!

Wat een contrast met de derde zin! Zing hem helemaal voor en herhaal de zin aan het einde: Otherwise I’ll show you how! Nodig de zangers uit om na te zingen. Breng variatie door je uitdrukking en de dynamiek steeds te veranderen. Blijf hem herhalen tot alle zangers hem onder de knie hebben, let op de intonatie want de chromatiek is niet eenvoudig. Splits eventueel op in kleinere gehelen en neem een langzamer tempo als je merkt dat je zangers er moeite mee hebben. Gelukt? Jij zingt de hele derde zin en de zangers vullen op het einde in wat ze net leerden. Maak er een uitdaging van en herhaal dit enkele keren tot de timing perfect zit. Vraag de zangers: Wie kent de zin die ervoor komt al? Ongetwijfeld dat de oudste zangers die al lang hebben opgepikt. We doen dezelfde oefening en stilaan zingen alle zangers mee vanaf maat 21. Leer Loud, loud, oh so loud en Shout, shout, yes I shout aan door voor-en-nazang. Het is belangrijk dat de zangers dit in één adem zingen om de hoge noten mooi te treffen. Laat het ritme even achterwege en voeg een beweging toe die het legato zingen ondersteunt. De tussenwoorden van m. 18 en m. 24 komen er helemaal aan het einde aan te pas, wanneer je de overgang weer naar zin 1 maakt. De eerste en de derde zin kunnen naadloos op elkaar aansluiten. Om de twee zinnen verder in te oefenen, kan je er een spel met wisselzang van maken. Verdeel het koor in twee of meerdere groepen. Door een armgebaar maak je duidelijk wie wanneer mag zingen. Om het extra spannend te maken, gaan de zangers staan wanneer ze zingen en weer zitten als een andere groep zingt. Start eenvoudig met af te wisselen tussen de twee zinnen en maak het steeds moeilijker door de gehelen geleidelijk aan kleiner te maken. Daag hen uit door onvoorspelbaar te zijn (de twee groepen samen), maar uiteraard steeds muzikaal.

Keep silence, please

Tijdens een volgende repetitie leer je de tweede zin aan. Laat het koor eerst het geheel ervaren: de zangers zingen wat ze kennen en jij vult de tweede zin in. Nodig de zangers bij een tweede keer uit om de van maat 13 alvast mee uit te voeren. Daarna haal je de tweede zin uit het geheel, je spreekt de tekst en stapt op de rusten. Begrijpt iedereen de tekst? Laat de betekenis zo veel mogelijk uit het koor komen. Vraag de zangers om de rusten mee te stappen (een stap op de vierde rust, twee stappen op de halve) en wat ze kennen al mee te spreken. Je kan variëren door de stap te vervangen door andere slagvlakken (klap, knip), gebruik ook ideeën van het koor. Deel op in drie delen, zing voor-en-na: Keep silence please, please, I don’t like to be teased, teased, Be quiet, can I ask you please? Bij iedere herhaling krijgt de tweede zin beter vorm. Uiteindelijk zingt iedereen alles. Het is tijd om het hele lied eenstemmig uit te voeren. Maak het koor attent op de dynamiek van de drie verschillende zinnen. Het wordt extra leuk als je grote contrasten maakt, niet alleen met je stem, maar ook door expressie op je gezicht en met je lichaam. Als je tijd over hebt, kan je het wisselzangspel van de vorige repetitie herhalen, nu met het hele lied. De juiste dynamiek bij iedere zin wordt nu een extra uitdaging!

All together now…

Als het lied eenstemmig goed gekend is, kan je de tweestemmige canon uitproberen. Voor de jongsten is dit niet evident, zij kunnen de steun van ervaren koorzangers goed gebruiken. Zorg er dus als dirigent voor dat de leeftijden goed verdeeld zijn over twee groepen. Een eenvoudig trucje om dat te bereiken: vraag aan de 13-14-jarigen om een grote cirkel te maken met veel plaats tussen. Al wie 11 of 12 is, verspreidt zich tussen de oudsten. Daarna de 9-en-10-jarigen,… Je verdeelt de cirkel in twee, als dirigent ken je je zangers en kan je op dit moment een evenwaardige verdeling maken. Eventueel gaan de twee groepen verder uit elkaar staan. Het koor moet jouw tempo respecteren, anders loopt het helemaal mis. Ook de verschillende dynamieken blijven. Maar als het goed gaat, kan je hen erop attent maken om ook naar de andere partij (en dus naar het geheel) te luisteren. Als je voelt dat je koor meer in z’n mars heeft, is het tijd voor de driestemmige canon. Have fun and… Never shut up!

Deel deze pagina

Reageer op deze partituur

Login of registreer om te kunnen reageren