Partituren
- Adriaan Willaert (1)
- Bart Verstraeten (4)
- Bert Appermont (1)
- Carl Van Eyndhoven (3)
- Chris Dubois (1)
- David Anne (1)
- Frank Agsteribbe (1)
- Geert Van der Straeten (1)
- Heinrich Isaac (1)
- Hubert Waelrant (1)
- Jan Moeyaert (1)
- Jan Van Landeghem (1)
- Jan Van der Roost (2)
- Jeroen D'hoe (1)
- Johan Sluys (1)
- Johannes Ockeghem (1)
- Joris Derder (1)
- Josquin Desprez (1)
- Koen Vits (1)
- Kristiaan Van Ingelgem (1)
- Lode Dieltiens (1)
- Lucas Robert Van Vlierberghe (1)
- Lucien Posman (2)
- Ludo Claesen (2)
- Martijn Dendievel (1)
- Maxime Godfrind (1)
- Michiel Verfaillie (1)
- Noor Sommereyns (1)
- Norbert Rosseau (1)
- Orlandus Lassus (1)
- Paul Steegmans (1)
- Paul Schollaert (1)
- Raymond Schroyens (1)
- Roland Coryn (2)
- Sebastiaan van Steenberge (1)
- Stijn Dierckx (1)
- Vic Nees (5)
- Young Composers Project (7)
Gefascineerd door het mysterie van het heelal ging Boris Michel Lecompte op zoek naar teksten over sterren. Uiteindelijk kwam hij uit bij een gedicht van de Amerikaan Sidney Lanier.
Als ick u vinde is wellicht het bekendste werkje van Waelrant en in Vlaanderen en Nederland erg populair bij koren.
Met Amagat (Verborgen) schrijft Michiel Verfaillie een vierstemmig koorwerk op eigen tekst in het Catalaans. Het werk biedt uitdaging en is toch haalbaar voor ieder koor.
Au commencement werd geschreven voor het koor de 2de Adem onder leiding van Maarten Van Ingelgem. Comment le monde fut créé d'une goutte de lait is een scheppingsverhaal van de Fulani, een volk dat onder andere in Mali woont. Het is een herdersvolk en melk staat centraal in hun cultuur, zoals blijkt uit de compositie.
Bart Verstraeten (°1981) schreef eerder Salve Regina voor Koor&Stem, ook terug te vinden op www.koorklank.be. Met dit Ave Maria voegt hij een eenvoudig vierstemmig a cappella koorwerkje toe. Mooie lijnen die perfect en comfortabel binnen de tessituur van een gemengd koor vallen.
Beata viscera werd in 2005 geschreven voor de koorpagina's die bij het tijdschrift Stemband van Koor&Stem verschenen. Het is een eenvoudig werkjewaarin alle stemmen een interessante lijn toebedeeld krijgen.
Van serenade voor sopraan met arpeggio pianobegeleiding tot bewerking voor vierstemmig gemengd (basis-)koor, Stephen Foster inspireerde Jeroen D'hoe tot een melodieus arrangement.
Norbert Rosseau schreef een zesstal missen. Deze Missa in honorem spiritus sancti is opgedragen aan Noel Van Wambeke en Pros Goethals, de dirigenten van het kathedraalkoor in Gent. Dit werk is in het Latijn, later zal hij - op hun aansturen - ook kerkmuziek in het Nederlands voor hen schrijven.
Dit bekende lied over de scharenslijper publiceerde Jan Bols (1842-1921) in zijn Honderd oude Vlaamse liederen, uitgegeven in 1897. Hij tekende het lied op in Lubbeek. Joris Derder (°1977) hoorde het volksliedje in een éénstemmige uitvoering op de Internationale Koorwedstrijd Vlaanderen in C-mine in 2019. De energie en ritmische stuwing van de ju, ju, ju prikkelden hem om er iets mee te doen in een up-tempo meerstemmig koorarrangement.
De zomer is voorbijgegaan is een kort, maar zeer mooi lied voor gemengd koor. Het komt uit de bundel Ik kwam er lestmaal, met tien volksliedbewerkingen uit 1966. Alleen is De zomer is voorbijgegaan zelf geen volkslied, maar een compositie van Nees zelf. Net zoals in de latere bundels Wech op, wech op (1968) en de parel Ik ben van nergens en overal (1973) zijn de zettingen meer dan pure harmonisaties: iedere stem krijgt een interessante lijn toebedeeld, samenklanken ontwijken klassieke patronen, originele gebruiksmuziek wordt geboren.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank