Partituren
- August De Boeck (1)
- Bart Verstraeten (4)
- Bert Appermont (1)
- Carl Van Eyndhoven (2)
- Chris Dubois (1)
- David Anne (1)
- Frank Agsteribbe (1)
- Geert Van der Straeten (1)
- Heinrich Isaac (1)
- Jacques Offenbach (1)
- Jan Moeyaert (1)
- Jan Van Landeghem (1)
- Jan Van der Roost (2)
- Jeroen D'hoe (1)
- Johan Sluys (1)
- Johannes Ockeghem (1)
- Joris van der Herten (1)
- Josquin Desprez (1)
- Kurt Bikkembergs (1)
- Liesbeth Decrock (1)
- Lode Dieltiens (1)
- Lucas Robert Van Vlierberghe (1)
- Lucien Posman (2)
- Ludo Claesen (2)
- Martijn Dendievel (1)
- Noor Sommereyns (1)
- Norbert Rosseau (1)
- Orlandus Lassus (1)
- Paul Steegmans (1)
- Paul Schollaert (1)
- Raymond Schroyens (1)
- Roland Coryn (2)
- Sebastiaan van Steenberge (2)
- Stefaan Himpe (1)
- Stijn Dierckx (1)
- Thomas Geudens (1)
- Vic Nees (4)
Stefaan Himpe is software ingenieur, maar componeert alle vele jaren. In de Compositiewedstrijd Vic Nees behaalde hij in 2020 met A Wild Flower de tweede prijs in de categorie DKO. De tekst is gebaseerd op een blogpost van Marc Chernoff '10 regrets too many people will have in 10 years'.
Au commencement werd geschreven voor het koor de 2de Adem onder leiding van Maarten Van Ingelgem. Comment le monde fut créé d'une goutte de lait is een scheppingsverhaal van de Fulani, een volk dat onder andere in Mali woont. Het is een herdersvolk en melk staat centraal in hun cultuur, zoals blijkt uit de compositie.
Bart Verstraeten (°1981) schreef eerder Salve Regina voor Koor&Stem, ook terug te vinden op www.koorklank.be. Met dit Ave Maria voegt hij een eenvoudig vierstemmig a cappella koorwerkje toe. Mooie lijnen die perfect en comfortabel binnen de tessituur van een gemengd koor vallen.
Opera duikt op in onze koorpagina’s. Geert Van der Straeten (°1962) zorgde voor een geslaagde bewerking voor gemengd koor van de Barcarolle van Jacques Offenbach (1819-1880). Een barcarolle (ofwel gondellied, van het Italiaanse barca hetgeen ‘boot’ betekent) is een volksliedje dat gezongen wordt door Venetiaanse gondeliers, of een muziekstuk dat in die stijl is gecomponeerd.
Beata viscera werd in 2005 geschreven voor de koorpagina's die bij het tijdschrift Stemband van Koor&Stem verschenen. Het is een eenvoudig werkjewaarin alle stemmen een interessante lijn toebedeeld krijgen.
Van serenade voor sopraan met arpeggio pianobegeleiding tot bewerking voor vierstemmig gemengd (basis-)koor, Stephen Foster inspireerde Jeroen D'hoe tot een melodieus arrangement.
Norbert Rosseau schreef een zesstal missen. Deze Missa in honorem spiritus sancti is opgedragen aan Noel Van Wambeke en Pros Goethals, de dirigenten van het kathedraalkoor in Gent. Dit werk is in het Latijn, later zal hij - op hun aansturen - ook kerkmuziek in het Nederlands voor hen schrijven.
De zomer is voorbijgegaan is een kort, maar zeer mooi lied voor gemengd koor. Het komt uit de bundel Ik kwam er lestmaal, met tien volksliedbewerkingen uit 1966. Alleen is De zomer is voorbijgegaan zelf geen volkslied, maar een compositie van Nees zelf. Net zoals in de latere bundels Wech op, wech op (1968) en de parel Ik ben van nergens en overal (1973) zijn de zettingen meer dan pure harmonisaties: iedere stem krijgt een interessante lijn toebedeeld, samenklanken ontwijken klassieke patronen, originele gebruiksmuziek wordt geboren.
Met Domine Deus in simplicitate brengt Ludo Claesen ons naar het gregoriaans. De inzet van de compositie verwijst naar de oorspronkelijke melodie van de gregoriaanse hymne. Claesen kopieert de melodielijn niet letterlijk, maar behoudt wel het idee achter de uitvoeringswijze: het melismatisch zingen of anders gezegd, het zingen van meerdere noten op een lettergreep.
Paul Steegmans schreef met Ego sum panis een eenvoudig religieus werkje, geschikt voor liturgie of concert.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank