Partituren
- Alain Craens (1)
- Bart Verstraeten (1)
- Bert Appermont (1)
- Geert Van der Straeten (1)
- Lara Denies (1)
- Liesbeth Decrock (1)
- Lucas Robert Van Vlierberghe (1)
- Martijn Dendievel (1)
- Michael Vancraeynest (1)
- Nicolas De Cock (1)
- Noah Thys (1)
- Peter Pázmány (1)
- Raymond Schroyens (1)
- Stijn Dierckx (1)
- Young Composers Project (10)
Veel koren zijn voor 2018 nog op zoek naar materiaal dat kadert in de herdenkingsactiviteiten voor WOI. De bundel Les Voix Perdues bundelt een aantal fijne arrangementen van oorlogsliederen van de hand van Geert Van der Straeten. Ondertussen ontvingen we van diezelfde hand opnieuw een zeer bruikbaar a capella arrangement van de bekende traditionele melodie When this blasted war is over. De bezetting is flexibel: ofwel laat je het werk door gemengd koor SATB uitvoeren, ofwel zing je het met een SAB-koor en zoek je een (koor-)solist voor de tenorlijn die de melodie heeft.
Martijn Dendievel dirigeert vooral, maar af en toe componeert hij ook voor koor. In 2018 schreef hij het erg sfeervolle Flanders Fields, in 2019 volgt When there is peace, geschreven voor zijn eigen...orkest!
Lara Denies studeert compositie bij Wim Henderickx en Steven Prengels alsook koordirectie bij Luc Anthonis. Met What is your substance, whereof are you made won ze de eerste editie van de compositiewedstrijd Vic Nees in 2020 in de categorie conservatoria.
To my Dear and Loving Husband is een gedicht van de hand van Anne Bradstreed (°1612 ‐ †1672) op muziek gezet door Benjamin Deschères.
Met The Man that hath no music in himself levert Van Vlierberghe een eenvoudige, maar sprekende interpretatie van de tekst van Shakespeare voor vierstemmig koor a capella.
Michaël Vancraeynest (°1976) schreef Tell the Lord how thankful you are voor het colloquium voor liturgische muziek dat in augustus 2016 in Vaalbeek plaatsvond. Het werk van Vancraeynest is een zetting van psalm 118 voor twee gelijke stemmen en piano. De psalm zet eenstemmig in met een opgewekte melodie, die vervolgens herhaald wordt met toevoeging van een tegenstem, in descanttraditie. Het middendeel verandert van tekst en toonaard. Vancraeynest kiest voor het idioom van de betere musical boven een volle pianobegeleiding. Vervolgens herneemt Vancraeynest het begin. Vlotte compositie voor gelijkstemmige koren die repertoire voor de liturgie zoeken.
Stand my ground van Lizzy Teapie is een meerstemmige compositie over de liefde. Het is een pleidooi om, hoe moeilijk het soms is, altijd de deur naar je hart open te laten voor anderen en de liefde.
William Shakespeare laat zien dat de schoonheid van zijn geliefde mooier is dan die van een zomerse dag. Om de eenvoud en de schoonheid van de kleine zaken te benadrukken, koos Kobe Moeyaert ervoor om dit stuk alleen voor sopraan, alt en piano te schrijven. Het stuk straalt een teder en somber gevoel uit, een weerspiegeling van het afscheid.
Spring van Noah Thys is een deeltje uit Seasonal Snapshots: Japanese Haiku Cycle voor gemengd koor SAATBB op Engelse vertalingen van haikus van Japanse dichters doorheen de geschiedenis. De volledige cyclus bestaat uit 5 delen; naast de seizoenen wordt tot slot ook de nacht bezongen. Op Koorklank kan je alvast het derde deel leren kennen.
Cathy Legley schrijft met Penelope een uitnodiging om de zon, de golven en de wind te voelen. En te genieten; altijd.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank