Partituren
- Cypriano De Rore (1)
- Frank Agsteribbe (1)
- Jacob Obrecht (1)
- Jacques Nicolas Lemmens (1)
- Jan Moeyaert (1)
- Jan Van der Roost (2)
- Johannes Ockeghem (1)
- Kristiaan Van Ingelgem (1)
- Lieven Duvosel (1)
- Lodewijk De Vocht (1)
- Ludo Claesen (1)
- Mark Joly (1)
- Nicolas De Cock (1)
- Noor Sommereyns (1)
- Norbert Rosseau (1)
- Paul Steegmans (1)
- Peter Benoit (1)
- Peter Pieters (1)
- Philippus De Monte (1)
- Roland Coryn (1)
- Stephan Laschet (1)
- Vic Nees (2)
- Vigdis Hansa Elst (1)
- Wim Henderickx (1)
In Veni Sancte Spiritus combineert Frank Agsteribbe puur Gregoriaans met eenvoudige homofone zettingen tot een smaakvol geheel.
Eenvoudig tweestemmig werkje met orgel dat zowel solistisch als met een koor uitgevoerd kan worden.
Deze mis heeft geen exacte compositiedatum en ontstond ergens tussens 1450 en 1480.
In 2009 werd Rorate Coeli van Jan Van der Roost een eerste keer gepubliceerd. Nu verschijnt een nieuwe, enkel in details gewijzigde, versie van dit uitstekende werkje met een moeilijkheidsgraad die veel koren aankunnen.
Repleatur os meum is een fris koorwerkje op psalmteksten voor twee gelijke stemmen. Het werd in 1969 geschreven en in 1970 gebruikt voor het Europees muziekfestival voor de jeugd in Neerpelt (EMJ) in de Wimpelreeks.
Een prachtig werk van Coryn dat in 2007 als koorpagina bij StemBand verscheen en ondertussen ook digitaal beschikbaar is.
We kennen niet veel componisten uit het Duitstalige landsgedeelte en ontdekten een eenvoudig pareltje van Stephan Laschet voor mannenkoor op de cd Made in Belgiumvan het Brussels Chamber Choir o.l.v. Helen Cassano.
Het werkje Lutum Fecit werd geschreven op een tekst voor de communio van de vierde zondag van de veertigdagentijd. Dat betekent echter niet dat de compositie alleen op die zondag kan gezongen worden
In dit werk nodigt de tekst de luisteraars uit om God te loven: Laudate Dominum. De Monte zet een een dubbel koor dat door de stuwende afwisseling voor vreugde en feestelijkheid zorgt.
Vanaf Dufay zou het profane lied l'homme armé één van de meest geliefde cantus firmi worden. Het ontstond in de tweede helft van de 15de eeuw. De populaire melodie werd verwerkt in meer dan dertig missen tijdens de renaissanceperiode, waarvan die van Dufay, Ockeghem en Busnois de vroegste in de reeks zijn. Jacob Obrecht bracht hulde aan zijn leermeester Antoine Busnois door diens opbouw van deze melodie als cantus firmus identiek over te nemen in zijn Missa l'homme armé.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank