Partituren

35 partituren voldoen aan je zoekopdracht
PDF
Beschrijving
Alain Craens

Het instuderen en uitvoeren van A lullaby geeft niet alleen veel zangplezier, maar leent zich ook uitstekend om – mede door het rustige tempo – in detail en haast spelenderwijs enkele belangrijke aspecten van de koorzang te oefenen en te beleven. Tekstbeleving speelt daarbij een hoofdrol: woordexpressie, verstaanbaarheid, uitspraak en klankvorming, krijgen een belangrijke plaats in het interpreteren van het lied.

SAB met piano
PDF
Stefaan Himpe

Stefaan Himpe is software ingenieur, maar componeert alle vele jaren. In de Compositiewedstrijd Vic Nees behaalde hij in 2020 met A Wild Flower de tweede prijs in de categorie DKO. De tekst is gebaseerd op een blogpost van Marc Chernoff '10 regrets too many people will have in 10 years'.

SATB met piano
PDF
Beschrijving

Opera duikt op in onze koorpagina’s. Geert Van der Straeten (°1962) zorgde voor een geslaagde bewerking voor gemengd koor van de Barcarolle van Jacques Offenbach (1819-1880). Een barcarolle (ofwel gondellied, van het Italiaanse barca hetgeen ‘boot’ betekent) is een volksliedje dat gezongen wordt door Venetiaanse gondeliers, of een muziekstuk dat in die stijl is gecomponeerd.

SATB met piano
PDF
Beschrijving
Maarten Van Ingelgem

Berceuse van Maarten Van Ingelgem (°1976) is een deel uit zijn vredesoratorium Onvoltooid Landschap voor gemengde koren, jeugdkoor en kinderkoor uit 2014, op tekst van Annelies Verbeke. In het oratorium is Berceuse bedoeld voor kinderkoor, maar het kan ook door een meisjes- of vrouwenkoor gezongen worden. De vibrafoon zorgt voor strategische harmonische ondersteuning, maar is optioneel. Berceuse heeft geen tekst en zing je op noe of op klanken naar keuze. Aanrader voor koren met een boon voor eigentijdse koormuziek!

kinderkoor, SA met piano
PDF
Sheet
Beschrijving
Koen Dejonghe

De Sneeuwkoningin is een pedagogisch totaalproject ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de school Heilige Familie in Sint-Niklaas in 2011. Frank Van Mossevelde (tevens de directeur van de school) schreef de liedteksten, de regie gebeurde door Stefan Van Guyse. Componist Koen Dejonghe herwerkte één van de liederen uit de musical tot een tweestemmige versie voor kinderkoor.

kinderkoor met piano
PDF
Inge Sykora

Een aantal jaren geleden vroeg Inge Sykora Luc Verreth om een kersttekst te schrijven voor een kinderlied: Drie wijzen uit het Oosten, die in april 2019 ook voorgesteld werd tijdens de Koordagen voor Kinderen in Wetteren. Doorheen drie strofes maak je kennis met Melchior, Baltazar en Gaspar. Hier en daar een overmatig interval zorgt voor een oosterse touch. Charmant kinderlied met pianobegeleiding.

 

kinderkoor met piano
PDF
Gaston Nuyts

Vrolijk tweestemmig kinderlied met piano over een koe die toch maar niet de wijde wereld intrekt.

kinderkoor met piano
PDF
Video or audio
Beschrijving
Thomas De Baets

Een leuk idee van Thomas De Baets werd opgedragen aan Carine Spiloes en haar kinderkoor De kleine Johannes. De Baets schreef een vrolijk deuntje op tekst van Jan Wouters boordevol goede ideeën om de wereld te verbeteren. Een smaakvol kinderkoorlied met korte tweestemmige passages en pianobegeleiding.

kinderkoor met piano
Video or audio
Sheet
Beschrijving
Vigdis Hansa Elst

Voor Koorklank schreef Vigdis een driestemmig werk met pianobegeleiding op een mooie spreuk in het Latijn: Fortuna vitrea est. Oorspronkelijk werd dit stuk geschreven voor SSA, maar in die bezetting werd het nog niet uitgevoerd. Speciaal voor Koor&Stem herwerkte ze het stuk tot een versie voor SAB met piano, het bestaande materiaal gaf vorm aan een gloednieuw stuk. De componiste werkt een aantal pagina’s rond de tekst Fortuna vitrea est tum cum splendit (Geluk is als glas, wanneer het het hardste schittert...) om pas in de laatste maat de pointe frangitur (breekt het) in korte noten als ontknoping van het stuk op het publiek los te laten.

SAB met piano
PDF
Video or audio
Beschrijving
Liesbeth Decrock

Het werk heeft als enige tekst verschillende fruitsoorten in het Engels. Doorheen het stuk worden de soorten meer een meer door elkaar gebruikt: de fruitsla krijgt vorm. Simultaan met dit proces maakt de percussionist op ritmische wijze fruitsla klaar. In de slotminuten van het werk wordt die door de koorleden opgegeten. De stemmen vallen één na één weg, tot de fruitsla op is, en er geen fruit meer te horen is.

SATB met piano

Pagina's