Partituren
Veel koren zijn voor 2018 nog op zoek naar materiaal dat kadert in de herdenkingsactiviteiten voor WOI. De bundel Les Voix Perdues bundelt een aantal fijne arrangementen van oorlogsliederen van de hand van Geert Van der Straeten. Ondertussen ontvingen we van diezelfde hand opnieuw een zeer bruikbaar a capella arrangement van de bekende traditionele melodie When this blasted war is over. De bezetting is flexibel: ofwel laat je het werk door gemengd koor SATB uitvoeren, ofwel zing je het met een SAB-koor en zoek je een (koor-)solist voor de tenorlijn die de melodie heeft.
Martijn Dendievel dirigeert vooral, maar af en toe componeert hij ook voor koor. In 2018 schreef hij het erg sfeervolle Flanders Fields, in 2019 volgt When there is peace, geschreven voor zijn eigen...orkest!
To my Dear and Loving Husband is een gedicht van de hand van Anne Bradstreed (°1612 ‐ †1672) op muziek gezet door Benjamin Deschères.
Met The Man that hath no music in himself levert Van Vlierberghe een eenvoudige, maar sprekende interpretatie van de tekst van Shakespeare voor vierstemmig koor a capella.
Cathy Legley schrijft met Penelope een uitnodiging om de zon, de golven en de wind te voelen. En te genieten; altijd.
Raymond Schroyens schreef een charmant lied op tekst van de Schotse dichter Robert Burns (1759-1796). De zachte melodie zwerft doorheen alle stemmen. Ondertussen is My love alom bekend bij koren in binnen- en buitenland.
Bert Appermont (°1973) is componist, dirigent en docent. Naast talrijke opleidingen aan het Lemmensinstituut, behaalde hij in Engeland het masterdiploma Music Design for Film & Television aan de Bournemouth Media School. Als componist schreef hij musicals, symfonieën, oratorium, opera en veel werken voor koor naast kinderliedjes voor kinderkoren en voor in de klas. Make no noise is een vlotte jazzcanon in swing. Fijn materiaal voor veel koren waarbij de tekst uitnodigt tot veel diversiteit in de dynamiek. Let wel op de juistheid van de typische jazzintervallen. Binnenkort verschijnt er van Bert Appermont een bundel vol canons bij Hal Leonard.
Met Magnificat schreef Bart Verstraeten een vierstemmig feestelijk koorwerk van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Verstraeten volgt de tekstprosodie volledig. De Engelstalige zetting is muzikaal-structureel logisch opgebouwd met tweestemmigheid in de zachte passages en terugkerende motieven. Een haalbaar hedendaags koorwerk. Verstraeten is componist en pianist. Als docent geeft hij lessen piano, AMT/MT en inleiding tot de compositie aan de academies van Wilrijk en Deurne.
De compositie Immortality van Sam Stroobandt is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Clare Harner. Het gedicht stelt de dood meer voor als een transformatie dan een echt einde. De gestorvene leeft voort in de natuur rondom iedereen: het heeft dus geen zin om aan het graf te staan huilen.
Het werk Devastated, gecomponeerd door Kenny Van Heuverswijn is gebaseerd op het gedicht Ontredderd uit de bundel Moederstad van de Deinse Stadsdichter Steven Van de Putte, vertaald door Christine Stroobandt.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank