Partituren
- Cypriano De Rore (1)
- Frank Agsteribbe (1)
- Jacob Obrecht (1)
- Jan Moeyaert (1)
- Jan Van der Roost (2)
- Johannes Ockeghem (1)
- Kristiaan Van Ingelgem (1)
- Ludo Claesen (1)
- Mark Joly (1)
- Noor Sommereyns (1)
- Norbert Rosseau (1)
- Paul Steegmans (1)
- Peter Benoit (1)
- Peter Pieters (1)
- Roland Coryn (1)
- Stephan Laschet (1)
- Vic Nees (2)
Dit eenvoudige vijfstemmige motet dient als vocale dankzegging na de maaltijd.
Benoit schreef zijn opus 1 in het jaar dat hij een eerste prijs behaalde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Het werd een tweekorig Ave Maria dat in de mannenstemmen zelfs nog ontdubbelt.
De Missa Nubentium - in nubes progredientium werd geschreven voor voor het huwelijk van zijn dochter Tineke: Mis voor zij die trouwen, in de wolken voortschrijdend.
Het werkje Lutum Fecit werd geschreven op een tekst voor de communio van de vierde zondag van de veertigdagentijd. Dat betekent echter niet dat de compositie alleen op die zondag kan gezongen worden
Norbert Rosseau schreef een zesstal missen. Deze Missa in honorem spiritus sancti is opgedragen aan Noel Van Wambeke en Pros Goethals, de dirigenten van het kathedraalkoor in Gent. Dit werk is in het Latijn, later zal hij - op hun aansturen - ook kerkmuziek in het Nederlands voor hen schrijven.
Beata viscera werd in 2005 geschreven voor de koorpagina's die bij het tijdschrift Stemband van Koor&Stem verschenen. Het is een eenvoudig werkjewaarin alle stemmen een interessante lijn toebedeeld krijgen.
Vanaf Dufay zou het profane lied l'homme armé één van de meest geliefde cantus firmi worden. Het ontstond in de tweede helft van de 15de eeuw. De populaire melodie werd verwerkt in meer dan dertig missen tijdens de renaissanceperiode, waarvan die van Dufay, Ockeghem en Busnois de vroegste in de reeks zijn. Jacob Obrecht bracht hulde aan zijn leermeester Antoine Busnois door diens opbouw van deze melodie als cantus firmus identiek over te nemen in zijn Missa l'homme armé.
Deze mis heeft geen exacte compositiedatum en ontstond ergens tussens 1450 en 1480.
Een toegankelijk vierstemmig motet geschreven voor het Europees Muziekfestival van de Jeugd, Neerpelt in 1977.
We kennen niet veel componisten uit het Duitstalige landsgedeelte en ontdekten een eenvoudig pareltje van Stephan Laschet voor mannenkoor op de cd Made in Belgiumvan het Brussels Chamber Choir o.l.v. Helen Cassano.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank