Partituren
Gefascineerd door het mysterie van het heelal ging Boris Michel Lecompte op zoek naar teksten over sterren. Uiteindelijk kwam hij uit bij een gedicht van de Amerikaan Sidney Lanier.
Het werk Devastated, gecomponeerd door Kenny Van Heuverswijn is gebaseerd op het gedicht Ontredderd uit de bundel Moederstad van de Deinse Stadsdichter Steven Van de Putte, vertaald door Christine Stroobandt.
In de herfst van 2015 bezorgde Gerd Van Riel (1967, gewoon hoogleraar aan de faculteit Wijsbegeerte KUL) Pazmany deze tekst in het Nederlands. Op zijn vraag maakte Van Riel daarvan ook een Engelse versie, die hij zelf nog beter vond passen. De compositie ontstond daardoor met herfstige bosgronden en mistslierten in gedachten.
De compositie Immortality van Sam Stroobandt is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Clare Harner. Het gedicht stelt de dood meer voor als een transformatie dan een echt einde. De gestorvene leeft voort in de natuur rondom iedereen: het heeft dus geen zin om aan het graf te staan huilen.
Met Magnificat schreef Bart Verstraeten een vierstemmig feestelijk koorwerk van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Verstraeten volgt de tekstprosodie volledig. De Engelstalige zetting is muzikaal-structureel logisch opgebouwd met tweestemmigheid in de zachte passages en terugkerende motieven. Een haalbaar hedendaags koorwerk. Verstraeten is componist en pianist. Als docent geeft hij lessen piano, AMT/MT en inleiding tot de compositie aan de academies van Wilrijk en Deurne.
Bert Appermont (°1973) is componist, dirigent en docent. Naast talrijke opleidingen aan het Lemmensinstituut, behaalde hij in Engeland het masterdiploma Music Design for Film & Television aan de Bournemouth Media School. Als componist schreef hij musicals, symfonieën, oratorium, opera en veel werken voor koor naast kinderliedjes voor kinderkoren en voor in de klas. Make no noise is een vlotte jazzcanon in swing. Fijn materiaal voor veel koren waarbij de tekst uitnodigt tot veel diversiteit in de dynamiek. Let wel op de juistheid van de typische jazzintervallen. Binnenkort verschijnt er van Bert Appermont een bundel vol canons bij Hal Leonard.
Raymond Schroyens schreef een charmant lied op tekst van de Schotse dichter Robert Burns (1759-1796). De zachte melodie zwerft doorheen alle stemmen. Ondertussen is My love alom bekend bij koren in binnen- en buitenland.
Cathy Legley schrijft met Penelope een uitnodiging om de zon, de golven en de wind te voelen. En te genieten; altijd.
Spring van Noah Thys is een deeltje uit Seasonal Snapshots: Japanese Haiku Cycle voor gemengd koor SAATBB op Engelse vertalingen van haikus van Japanse dichters doorheen de geschiedenis. De volledige cyclus bestaat uit 5 delen; naast de seizoenen wordt tot slot ook de nacht bezongen. Op Koorklank kan je alvast het derde deel leren kennen.
Met The Man that hath no music in himself levert Van Vlierberghe een eenvoudige, maar sprekende interpretatie van de tekst van Shakespeare voor vierstemmig koor a capella.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank