Wolkje
Tabs
Aan de slag
Thomas De Baets (°1982) schreef wolkje op tekst van Jan Wouters (°1961).
De Baets behaalde in juni 2008 met grote onderscheiding het diploma van de voortgezette opleiding muziek voor muziekpedagogie. Daarna volgde hij de tweejarige doctoraatsopleiding docARTES aan het Orpheus Instituut in Gent (2009). In diezelfde periode verbond hij theorie met praktijk door zijn lesopdracht als leraar Muzikale Opvoeding aan het Heilig-Hartinstituut secundair onderwijs in Heverlee. Sinds oktober 2009 is hij als doctorandus voltijds in dienst van de Faculteit Architectuur en Kunsten (FAK). In die hoedanigheid is hij binnen het Lemmensinstituut ook actief als docent muziekpedagogie, lid van de departementale onderzoeksraad en voorzitter van de onderzoeksgroep muziekpedagogie. Wolkje werd opgedragen aan Villanella. Dirigente An Alen nam de nieuwe koorpagina voor kinderkoor onder de loep en gaf ons enkele tips mee.
Droom mee
Dit lied is een echt pareltje, componist en tekstschrijver zitten op dezelfde golflengte. De tekst zegt veel over het verbeeldingsvermogen en fantasie van het kind. De melodie klinkt eerder melancholisch, met enkele zeer duidelijke kippenvelmomenten. Voor men het liedje aanleert, kan men de kinderen laten bewegen op de muziek van de vloeiende pianobegeleiding. Laat hun fantasie werken. Dat kan perfect dienen als opwarmertje voor het zingen. Wolkje is een dromerig stukje: de vloeiende lijnen in de pianobegeleiding nodigen uit om de zangertjes te verzamelen rond de piano, de intieme sfeer van dit lied vraagt op zijn minst een nauw contact tussen zanger en pianist. De dirigent kan indien mogelijk vanuit de piano het koor leiden. Dat komt ook de sfeer van het liedje ten goede!
Intonatie en ademhaling
Intonatiemoeilijkheden zijn er niet echt. Men kan de sprongetjes in maat 3-4-5 het beste even apart oefenen. Opgelet voor de sterk aanwezige dominant, vooral op het einde van de zin (maat 7). Hier dreigt een koor te gaan zakken. De gekozen toonaard is uiterst geschikt en klinkt helder. Een inzingoefening in re groot komt hier vooraf van pas. Laat de zangertjes per zin zingen op lala en let daarbij op mooie legato. Om de spanning niet te doorbreken is het van belang de kinderen niet per maat, maar per zin te laten zingen (2 maten) met oog voor de achtste rust.
Uit het hoofd
Ritmisch zijn er weinig problemen, maar wees nauwkeurig bij de syncopes. Laat de zangers de tekst eerst ritmisch zeggen en ook meteen uit het hoofd. Zoek naar een natuurlijke ontspannen uitspraak, zonder te gaan mompelen. Let op de uitspraak van het woordje ‘ wolkje’, niet wollekje! Vermijd een dikke L, vorm een heldere, dunne L.
Maak muziek!
Volg de melodische lijnen. Vanaf maat 10 gaan we even in de hoogte, gebruik dit moment en zoek naar een heldere en ronde hoge re. Hier mag er muzikaal iets gebeuren. Zing die zin ook ietsje luider om nadien weer terug zachter te gaan. Naar het eind van maat 15 even tegenhouden om nadien de piano het woord te geven. Zoals al gezegd: laat de piano het muzikale werk doen, de kinderen volgen vanzelf. Eventueel kan een solistje de tweede strofe zingen, zo is er weer afwisseling en kan het koor inzetten op het refrein maat 10.
Deel deze pagina
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank
Reageer op deze partituur
Login of registreer om te kunnen reageren