Sammy

Tabs

Aan de slag

Sammy is na Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder wellicht de bekendste hit van Ramses Shaffy en het nummer waarmee hij doorbrak bij het grote publiek. Het lied gaat over Sammy die - volgens de liedtekst - gebogen door het leven gaat. Sammy wordt geïntroduceerd als een angstige, verlegen en eigenzinnige jongeman. Het lied is een oproep om niet bang of angstig te zijn en het leven te aanvaarden zoals het is. Het arrangement van Carl Van Eyndhoven ontstond naar aanleiding van de crowdfundingsactie die de productie van de tweede cd van De Stem van ons Geheugen in 2016 financierde. Een aantal koren uit Vlaanderen kreeg voor hun milde bijdrage een arrangement van een nummer op de cd cadeau, helemaal op maat van hun eigen koor. Helicon uit Lier koos voor een a capella bewerking van Sammy voor zesstemmig koor. Carl Van Eyndhoven schreef een vlotte, bruikbare bewerking waarbij de bekende melodie doorheen de verschillende stemmen zwerft. Helicon onder leiding van Geert Hendrix zal dit arrangement voor het eerst zingen op hun vriendenconcert op 1 juli 2018 in Lier.

Tenorenprobleem?

Carl Van Eyndhoven schreef deze bewerking van 'Sammy' voor het Lierse koor Helicon als dank voor bewezen diensten. Zakt de moed u in de schoenen bij het bekijken van het driestemmige mannenkoor? Niet nodig! De tenorpartij gaat zelden boven een hoge re. Aarzel niet om aan enkele dames te vragen om de tenorpartij te vervoegen. Gemengd met uw 'echte' tenoren geeft dit een heel subtiele touch aan de sonoriteit waarmee dit stukje en deze muziekstijl zeker gediend zijn. 

Structuur

De heldere structuur noodzaakt weinig kunstgrepen om het repetitieproces te plannen. In de eerste drie delen - A, B en deel C in swing - bouwt het muzikale materiaal langzaam op. In delen D, E en F krijgen we meer van hetzelfde, maar rijkelijker uitgewerkt qua stemverdeling en finesses: zo wisselt de melodie vaker van stem en ontaardt het swinggedeelte (F) in een stomend stukje barbershop. In de twee laatste delen G en H komt het geheel tot rust, met een leuke coda waarbij de fluit-capaciteiten van uw koorleden boven water mogen komen. 

Jazzy

Op ritmisch gebied zal het koor zich zeker amuseren. Uitgeschreven jazzritmes zien er complex uit maar horen tegenwoordig zo bij de westerse muziekcultuur dat de meeste zangers er snel mee weg zullen zijn. Qua intonatie liggen de zaken anders: de precisie waarmee de elkaar snel opvolgende harmonische kleuren moeten uitgevoerd worden stellen menig zanger voor problemen. Oefen deze stemmen altijd in combinatie met een stem die de melodie heeft. Uw bassen krijgen vast een boost qua zelfvertrouwen als u hen vertelt dat hun bijna tekstloze lijn eigenlijk een permanente 'walking bass' is: het fundament van de betere jazzmuziek en de meest coole partij in eender welk jazznummer! 

Deel deze pagina

Reageer op deze partituur

Login of registreer om te kunnen reageren