Stil naar binnen glippen

Tabs

Aan de slag

Inhoud

Deze spannende tango komt uit de voorstelling SANTI die Margot De Ley schreef voor Academie Borgerhout (première mei ’18):

Die woensdag vertrekt Santi zoals steeds met de fiets naar school, maar hij zit niet op zijn plaats in de klas. Is hij gevlucht voor de rekentest? Is hij ontvoerd zoals de mama van Santi vreest? Zijn vriendjes vinden in zijn schoolbank een briefje met daarop ‘HELP’. Een duidelijk teken dat Santi in gevaar is! Ze gaan op onderzoek en verzamelen aan het huis van Santi om te zoeken naar verdere aanwijzingen. 

Inzingen

Je kan de buikademhaling activeren door korte ritmes voor te doen op sh, ff, ss. Zo kan je uiteindelijk het ritme van maat 10-11 oefenen. De achtste rust van maat 11 is iets lastiger en kan je aanvankelijk vervangen door een stamp op de grond of een vingerknip. Probeer hier nog geen vinger op de lippen te leggen.
De intonatie van maat 21 is niet evident. Gebruik deze melodie tijdens het inzingen op  joe, noo. Start eerst met de derde en vierde tel. Plaats de eerste en tweede tel ervoor. Verzin een eenvoudige tekst op deze melodie, vb: ‘Hoe gaat het met jou vandaag?’ of ‘Wat heb jij gegeten?’.

Refrein 

Start met het aanleren van het refrein. Let daarbij op een goede intonatie van de halve tonen sol-la(maat 1-2). De hoge do in maat 6 moet mooi helder klinken, niet te veel gesproken. Voeg ook het ritme van maat 10-13 toe, sh. Beeld uit met een vinger op de lippen, dat zal het nu gemakkelijker maken. 
Eens ze dit refrein kennen, kan je heel het lied voorzingen terwijl de kinderen het refrein zingen. Stel hen op voorhand de vraag: ‘In welke kamers vinden de vriendjes een aanwijzing van zijn verdwijning?’. 

Strofes

Welke kamer gaan ze eerst binnen? Wat vinden ze daar? Leer maat 14-17 aan.
Spreek een aantal keer het ritme Honeypops op de grond. Elke strofe heeft namelijk een verschillend ritme op die melodie.  Zorg ervoor dat elk ritme heel precies is. 

De kinderen kennen maat 21 van de inzingoefening. Met de tekst erbij kan de intonatie iets te laag zijn. Laat de kinderen mooi door hun ogen zingen om de intonatie juist te krijgen.

Strofes 2 en 3 kan je voor een volgende repetitie houden. Het principe is hetzelfde.

Uitvoering

De spanning moet te lezen zijn in de ogen van de kinderen! Zij vinden het heel fijn om geheimzinnig te zingen. Zeker bij de laatste zin Oh nee moet de angst te lezen zijn in de ogen van de kinderen. De heerlijke tangobegeleiding ondersteunt zeker de spanning die het stuk nodig heeft. Hopelijk zet dit lied aan om SANTI volledig uit te voeren! Academie Borgerhout was een half jaar volledig in de ban van de verdwijning.

Deel deze pagina

Reageer op deze partituur

Login of registreer om te kunnen reageren