Andries Pevernage

1543
1591

Biografie

Leven

Het leven van Pevernage verliep binnen de muren van drie steden die in onze muziekgeschiedenis een bijzondere klank hebben: Kortrijk, Brugge en Antwerpen.

Pevernage genoot zijn muzikale opleiding  in het koor van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Kortrijk. Op 21 januari 1563 werd hij aangesteld als kapelmeester van de Sint-Salvatorskathedraal in Brugge. Hieruit mogen we opmaken dat de jonge Pevernage toen al enig aanzien had. Brugge bleek slechts een aanloop te zijn. Toen acht maanden later dezelfde functie vrijkwam aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Kortrijk, aarzelde hij niet om naar zijn geboortestreek terug te keren.  In Kortrijk bracht hij het grootste deel van zijn loopbaan door en huwde hij met Maria Maecht in 1574. Hij was er getuige van de godsdienstoorlogen, die in 1566 de beeldenstorm en in 1578 de verwoesting van de Onze-Lieve-Vrouwekerk tot gevolg hadden. Toen in dat jaar de stad door de geuzen werd overgenomen ontvluchtte Pevernage, een calvinist, Kortrijk en ging met zijn gezin naar Antwerpen, waar hij een jaar verbleef. Daarna werd hij in Brugge als zangmeester aangesteld. Op 29 oktober 1585 ging hij terug naar Antwerpen omdat hij als zangmeester van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen kon werken. Een van Pevernages taken was om de muziekbibliotheek van de kathedraal terug uit te bouwen nadat die door de geuzen was geplunderd en in brand gestoken. Pevernage behield zijn betrekking tot aan zijn dood in 1591 en werd in de kathedraal begraven.

Componist

Pevernage was een productieve componist van zowel geestelijke als wereldlijke vocale muziek. Zijn overgeleverde oeuvre telt niet minder dan 235 stukken waarvan 115 geestelijke muziek en 120 wereldlijke. Er is geen specifiek instrumentale muziek van hem bekend.

Zijn overgeleverde oeuvre bestaat onder meer uit zes vijf- tot zevenstemmige missen, die na zijn dood in 1602 in Antwerpen werden uitgegeven, een verzameling motetten, uitgegeven onder de titel Cantiones sacrae (1578), daarbij ook wereldlijke stukken die gelegenheidswerken zijn ter ere van de adel (onder wie Margaretha van Parma), een groep van 14 Mariale antifonen, die zoals de missen postuum werden uitgegeven. Stilistisch vertegenwoordigen ze de laat zestiende eeuwse praktijk van het afwisselend gebruik van homofone en polyfone delen. Ze maken gebruik van groepen alternerende stemmen zoals in de cori spezzati (dubbelkorig). De invloed van de Venetiaanse school, vertegenwoordigd door Adriaan Willaert en Giovanni Gabrieli,  werd dus zelfs voelbaar tot in de Lage Landen.

Pevernage schreef tevens  Italiaanse madrigalen. Madrigalen op Italiaanse tekst waren ondertussen in het noorden van Europa zeer populair. Daarnaast vinden we ook Franse chanson terug bij Pevernage. Ze werden in vier afzonderlijke boeken uitgegeven. Bij die chansons zitten zelfs bewerkingen van Geneefs-protestantse psalmliederen. De chansons maken gebruik van syncopes, melismen en complexe ritmen.

Pevernage en andere Antwerpse componisten, zoals Hubertus Waelrant en Cornelis Verdonck, hebben teksten in Brabantse verzen van Jonker Jan van der Noot op muziek gezet, maar hiervan is niets bewaard gebleven.

Vocale werken (selectie)

  • Sur tout regretz, à 5, beluister het hier.
  • Pleurez muses, à 5, beluister het hier, geschreven door Pevernage voor de drukker Christoffel Plantijn, die in Antwerpen stierf op 1 juli 1589.
  • Trois fois heureux et gracieux, à 5, beluister het hier.
  • La nuit le jour, à 5, beluister het hier.
Deel deze pagina