Vic Nees

1936
2013

Biografie

Opleiding

Vic Nees (Mechelen 1936- Vilvoorde 2013) werd geboren in Mechelen in 1936, als zoon van componist en beiaardier Staf Nees (1901-1965). Hij studeerde compositie bij Flor Peeters aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen en koordirectie in Hamburg bij Kurt Thomas.

Het omroepkoor

Vic was van 1961 tot 1970 producer bij de BRT en vervolgens tot 1996 dirigent van het omroepkoor. Vic Nees speelde een belangrijke rol in het Belgische koorleven en was jurylid in talrijke internationale koorfestivals. Omwille van zijn directie-ervaring met niet-professionele koren en zijn regelmatig engagement in activiteiten in het amateurcircuit, voelde hij de grenzen van het amateurzingen feilloos aan en kon hij bij het componeren nieuwe technieken gebruiken voor de doelgroep.

Koorcomponist

Als componist legt hij zich voornamelijk toe op koormuziek waarbij woord en muziek naadloos bij elkaar aansluiten. In België en Nederland worden zijn werken gerangschikt bij de belangrijkste van de eeuw. Zijn composities staan op het repertoire van vele koren in en buiten Europa. Zo wordt zijn Magnificat wereldwijd gezongen. Na zijn pensioen werd componeren zijn hoofdbezigheid. Tot de belangrijkste werken behoren van de laatste jaren behoren De zee is een orkest (2000), het Trumpet Te Deum (2003), Requiem (2007) en Passio super Galli cantu (2010). In 2011 verscheen – naar aanleiding van zijn 75ste verjaardag - een monografie en cataloog over Nees: O Song. Vic Nees, portret van een koorcomponist bij het Davidsfonds.

Koorwerk (selectie)

  • Liedjes voor de slapelozen voor SATB, piano, mezzo solo en bariton solo, uitgegeven door de Notenboom, verkrijgbaar bij Koor&Stem en beschikbaar in de bibliotheek van Koor&Stem
  • Seven Madrigals voor SATB, uitgegeven door Euprint.
  • Ik ben van nergens en overal voor SATB, uitgegeven door de Notenboom, verkrijgbaar bij Koor&Stem en daar beschikbaar in de bibliotheek.
  • Teergeliefde in tien talen voor SATB, uitgegeven door de Notenboom, verkrijgbaar bij Koor&Stem en daar beschikbaar in de bibliotheek.

En nog zoveel meer...

 

Over Vic, bij zijn overlijden in 2013: Et lux, et lux, et lux perpetua

Beklijven deed het, het Requiem (2007) van Vic Nees zoals het in maart 2009 gecreëerd werd door het Gents Madrigaalkoor in het Elzenveld in Antwerpen. Een schitterend werk, met een glansrol voor Els Crommen, zijn favoriete sopraan.

Nooit te beroerd voor de nodige zelfspot toonde Vic, toen herstellende van een hartoperatie, zich verwonderd dat hij zijn eigen Requiem overleefd had. Vier jaar later zou zijn Passio Domini nostri Jesu Christi de finale inluiden. Vele van zijn goede vrienden waren aanwezig op de creatie van dit indrukwekkend werk. De laatste woorden van het creatieconcert uit zijn De profundis clamavi krijgen nu een bijzondere betekenis: ‘Uit de diepte roep ik: Heer, hoor mijn stem’

Vic Nees, koorcomponist, dirigent, jurylid, musicoloog, columnist, verdediger van muziek uit Vlaanderen, ereburger van Grimbergen, fons sapientiae voor velen, gezongen door elk koor uit Vlaanderen…

Oorspronkelijk ingeschreven aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, maar al snel toch naar het conservatorium getrokken om zo uit te groeien tot de belangrijkste koorcomponist van Vlaanderen. De composities van Vic Nees kende een internationale verspreiding en werden door heel wat buitenlandse koren op het concertprogramma genomen.

Het woord was de sterkte van zijn oeuvre, het was zijn ‘gangmaker’ zei hij zelf. Jaren verblijdde hij ons tijdschrift StemBand met columns, de komma bewust geplaatst, geen woord te veel, zoals hij dat gewoon was in zijn muziek. Kritisch en gevat. Op die laatste pagina van ons tijdschrift gaapt voortaan een lege plek.

Ook na zijn pensioen bleef hij steeds nauw betrokken bij de werking van Koor&Stem. Hij droeg bij aan de uitgave Joy to the world, screende voor ons composities van jonge componisten op kwaliteit, introduceerde en leidde de formule Grijs gezongen – een koortweedaagse voor de ervaren koorzanger op leeftijd, bezorgde ons regelmatig muziek van vergeten componisten, maakte zeer actief en enthousiast deel uit van de artistieke adviescommissie voor de heruitgave van het Vlaams Romantisch Koorboek die resulteerde in Romantic Choral music from Flanders en was een enorme hulp bij de uitgave voor zijn 75ste verjaardag O Song. Voor die laatste uitgave was hij alle auteurs zo dankbaar dat ze persoonlijk uitgenodigd werden voor een gezellig etentje. Ook daar bleek hij de innemende gastheer. Met milde balorigheid ging Vic Nees ook de contramine niet uit de weg: in juli 2012 publiceerde het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek Nees’ warme en gedreven betoog voor meer erkenning van muziek uit Vlaanderen bij uitvoerders en in de media. Het pensioen werd zinvol benut.

Zijn ijver was onuitputtelijk. Stelde je Vic Nees een vraag, werd je meteen geholpen, schrijfopdrachten – tekst en muziek – bereikten je altijd maanden voor de deadline. Onder de laatste composities treffen we veel muziek aan voor speciale gelegenheden: An die Musik (2008) voor de 75ste verjaardag van Michaël Scheck in 2008, Fundamenta ejus, Domine ne in furoreen Verba mea (2010) voor de Internationale koorwedstrijd Maasmechelen in 2011, Herfst (2010) voor de tachtigste verjaardag van zijn compagnon de route Kamiel Cooremans in 2011, Ad Monicam (2011) voor de 75ste verjaardag van Monique Lesenne in 2012, Grimbergs Gloria (2012) voor de 50ste verjaardag van Kurt Bikkembergs in 2013, Passio super Galli cantu (2010) voor Studium Chorale. Steevast was hij aanwezig bij de creaties, behalve bij de laatste. Die kon hij niet bijwonen omwille van zijn verslechterende gezondheidstoestand.

Er zijn teveel woorden om Nees te duiden. Nederig en hoffelijk. Scherpzinnig. Galant en innemend. Gedreven. Fijnbesnaard. Humoristisch. Steeds ten dienste van woord en muziek. Wat zullen we dat missen.

Wij zijn dankbaar om zijn mooie muziek en waardevol advies, dat tot in zijn laatste columns blijft weerklinken: ‘Zingen is in alle levensfasen een gezonde, zinvolle bezigheid. Artistiek in de eerste plaats, maar zo nodig ook als troost en therapie.’

Namens de Raad van Bestuur van Koor&Stem

Deel deze pagina