Partituren
Het gedicht Marc groet ’s morgens de dingen sprak Ann Wydooghe aan, dus zette ze het op muziek. Het mag speels en vrolijk uitgevoerd worden.
Aan dit lied ging een grondige zoektocht doorheen talrijke gedichtenbundels vooraf. Uiteindelijk koos Caroline Dewilde voor het grappige gedicht Tandenpoetsen van Frank van Pamelen.
Het gedicht Mei van Gaston Durnez is bedoeld als kolder. In de muziek trachtte Willy Van Lancker de kolderieke tekst duidelijk te houden door een homofone koorzetting.
In de categorie DKO eindigde Marcel Ponseele als tweede met De Grens, geïnspireerd door het Oekraïens-Russisch conflict. Ponseele is een gerenommeerde hoboïst en hobobouwer en kennen we van het schitterende ensemble Il Gardellino. Als jong-gepensioneerde legt hij zich nu toe op het componeren. Een fijne verrassing.
Een tweede vruchtbare samenwerking tussen dichter Maud Vanhauwaert en Mirjam de Wit in het kader van Iedereen zingt: Vanhauwaert schreef een jolig letterlied, ideaal voor kinderen tussen 6 en 8. Mirjam de Wit zette er een heerlijk wijsje op en klaar is kees, we zijn een vrolijk liedje rijker voor jonge zingende kinderen.
Liesbeth Decrock schreef een Nederlandstalige en Engelstalige versie. Fruitsla voor het koor is de originele compositie.
Hoe breng je een Nigeriaans, Frans, Venezolaans en een 15de eeuws middel-Engels kerstlied samen met gospel en Latijn? Nicolas De Cock deed het in A World Wide Christmas Special.
Bart Michiels won met Hymne aan het leven de tweede prijs in de Compositiewedstrijd Vic Nees. Voor dit achtstemmige werk met begeleiding van piano liet hij zich inspireren door de wereldwijde gezondheidscrisis ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
Stefaan Himpe is software ingenieur, maar componeert alle vele jaren. In de Compositiewedstrijd Vic Nees behaalde hij in 2020 met A Wild Flower de tweede prijs in de categorie DKO. De tekst is gebaseerd op een blogpost van Marc Chernoff '10 regrets too many people will have in 10 years'.
In mei 2018 kon je in Bozar Van Outryves cantate Schaduwkind – Petite fille de l’ombre op tekst van Haryanti Frateur horen. Frateur pende daarin haar persoonlijke herinneringen en indrukken bij haar adoptie neer. De compositie kaderde in het jaarlijkse project Cantania waarbij verschillende Brusselse lagere scholen een schooljaar lang repeteren aan een cantate. Op koorklank kan je Ik proef het land vinden, een deeltje uit Schaduwkind, in bewerking voor tweestemmig kinderkoor en piano. Gabriel Fauré’s prachtige Pavane is nooit ver weg. Ontdek zelf hoe de muziek perfect aansluit bij de dromerige tekst vol verlangen.
Pagina's
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank