Partituren
Er is zoveel te horen. Met die zin begint een hulde aan zingen die Arne Gunst in opdracht van Koor&Stem West-Vlaanderen schreef. Het werk was bedoeld voor de grote West-Vlaamse korenontmoeting Zingen is een feest die op 22 oktober in Roeselare met veel success gehouden werd. Gunst stelt dat er inderdaad veel te horen is de dag van vandaag. Daarom probeerde hij om zoveel mogelijk verschillende stijlen aan bod te laten komen in het koorwerk: een klassiek walsje, clichécadenzen, jazzy elementen populaire harmonie en structuur. Het feestelijk karakter probeert Gunst te toonzetten door enkele uitbundige forte’s abrupt tot bedaren aan te zetten, vrolijke pianoriedeltjes als begeleiding te gebruiken en een refrein met ladiedodie in te voeren. De tekst schrijft Laat de rijke klanken vloeien. Om dat in de praktijk om te zetten, maakt de componist gebruik van een canon.
Jozef Sercu schrijft regelmatig kinderkoorliederen voor het kinderkoor Vivo! onder leiding van Heidi De Caluwe. Zo kwamen we Tovenaar op het spoor tijdens het Korenfestival in Kontich waar Kinderkoor Vivo! enthousiast concerteerde. Tovenaar is een swingend kinderlied met een vrolijke melodie en dito pianobegeleiding. Aan het begin en het einde schrijft Sercu eenvoudige meerstemmigheid voor, het middendeel blijft éénstemmig. Inclusief toverspreuk voor een betere wereld. Ideaal voor de doelgroep. In swing.
Ons liedje over de koe is een eenvoudig strofisch kinderlied waarbij iedere strofe een andere sfeer en dynamiek vraagt, een goede oefening op tekstverklanking.
Een tweede vruchtbare samenwerking tussen dichter Maud Vanhauwaert en Mirjam de Wit in het kader van Iedereen zingt: Vanhauwaert schreef een jolig letterlied, ideaal voor kinderen tussen 6 en 8. Mirjam de Wit zette er een heerlijk wijsje op en klaar is kees, we zijn een vrolijk liedje rijker voor jonge zingende kinderen.
In mei 2018 kon je in Bozar Van Outryves cantate Schaduwkind – Petite fille de l’ombre op tekst van Haryanti Frateur horen. Frateur pende daarin haar persoonlijke herinneringen en indrukken bij haar adoptie neer. De compositie kaderde in het jaarlijkse project Cantania waarbij verschillende Brusselse lagere scholen een schooljaar lang repeteren aan een cantate. Op koorklank kan je Ik proef het land vinden, een deeltje uit Schaduwkind, in bewerking voor tweestemmig kinderkoor en piano. Gabriel Fauré’s prachtige Pavane is nooit ver weg. Ontdek zelf hoe de muziek perfect aansluit bij de dromerige tekst vol verlangen.
Bart Michiels won met Hymne aan het leven de tweede prijs in de Compositiewedstrijd Vic Nees. Voor dit achtstemmige werk met begeleiding van piano liet hij zich inspireren door de wereldwijde gezondheidscrisis ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
Liesbeth Decrock schreef een Nederlandstalige en Engelstalige versie. Fruitsla voor het koor is de originele compositie.
Hoe breng je een Nigeriaans, Frans, Venezolaans en een 15de eeuws middel-Engels kerstlied samen met gospel en Latijn? Nicolas De Cock deed het in A World Wide Christmas Special.
Stefaan Himpe is software ingenieur, maar componeert alle vele jaren. In de Compositiewedstrijd Vic Nees behaalde hij in 2020 met A Wild Flower de tweede prijs in de categorie DKO. De tekst is gebaseerd op een blogpost van Marc Chernoff '10 regrets too many people will have in 10 years'.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank