Mijn humeur is als spaghetti
Tabs
Aan de slag
Mirjam De Wit (°1988) liet zich inspireren door Mijn humeur is als spaghetti, een gedicht van Jo Govaerts (°1972) om een bluesnummertje voor kinderkoor te schrijven. Hoewel het werkje nooit meerstemmig gaat en goed ondersteund wordt door de begeleiding, zitten er plaatsen in die bijzondere aandacht vragen. Zo moeten de zangertjes zingen – én struikelen - op een tongpunt-r en wordt het lied volledig in swing gebracht. Toffe intro tot jazz in kinderkoor.
Inzingen met stukjes uit het lied
Aan het begin van het lied gaat de melodie al onmiddellijk naar haar hoogste noot. Overweeg om dit eerste fragment (laatste tel van m. 2 en eerste 3 tellen van m. 3) te gebruiken bij het inzingen. Dit kan je doen op dabada in plaats van op de tekst. Beginnen kan je in do groot waarna je telkens een halve toon stijgt. Tijdens die opwarmingsoefening kan je de kinderen ook laten bewegen en/of rondstappen op het ritme in swing. Bij een volgende inzingoefning vervang je de klinkers waarop je de oefening normaal doet door een rollende tongpunt-r. Probeer waar mogelijk wat tips mee (zoals kedentenbedood > krentebrood) te geven waarmee de kinderen zonder rollende r die thuis kunnen oefenen, ze hebben de tongpunt-r immers nodig om het lied helemaal te kunnen meezingen…
Swing
Het lied dient uitgevoerd te worden in swing, wat betekent dat alle achtsten klinken als een groepje van één vierde + één achtste in triool. Bij dit swingende lied hoeven de kinderen natuurlijk niet stokstijf te staan, probeer de bewegingen die spontaan ontstaan dus zeker niet af te remmen maar net aan te moedigen!
Hersteld of kruis?
Het lied speelt voortdurend met verhogingen en herstellingen van de noten. Wees bijvoorbeeld extra aandachtig voor de afwisseling tussen sol kruis en sol hersteld. Ook opgelet wanneer de noot re voorkomt: enkel in maat 14 en maat 20 komt de re voorhoogd voor met de kruis die aan de sleutel staat. Alle andere keren is het re hersteld. Wees dus extra aandachtig hiervoor indien je zonder pianobegeleiding repeteert, de kinderen zullen dan immers geneigd zijn ook een re hersteld te zingen op het einde van het lied wanneer de harmonische steun van de piano ontbreekt bij het aanleren.
Eerste en eenvoudige meerstemmigheid
Het lied is tweestemmig, maar de twee stemgroepen zingen nooit een verschillende partij op hetzelfde moment. Je kan het lied dus eerst eenstemmig aanleren waarbij alle kinderen alles zingen van de 2 stemmen. Nadien kan je hen in groepen verdelen en zullen de kinderen niet twijfelen wanneer ze moeten invallen met hun groep. Omdat de inzetten van beide stemgroepen in maat 10 tem 16 gelijkaardig zijn maar toch vaak net een beetje verschillen zal dat heel wat tijd sparen in het aanleerproces.
Tekst
De grappige tekst van dit lied is voor de kleinere kinderen misschien minder evident en moet daarom in de repetitie ook even besproken en/of verklaard worden. Probeer ervoor te zorgen dat de tekst op elk moment verstaanbaar is, ook bij de pianissimo gesproken passage op het einde van het lied. Ook daat moet de dictie heel accuraat blijven. Indien gewenst kan je in de uitvoering nog verder gaan spelen met de uren durende minuten van november. Als je de r’en in deze passage laat mislukken, houdt het vervolg van de tekst nog wat meer steek…
Deel deze pagina
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
4 x per jaar houden we je op de hoogte van repertoirenieuws, info over Vlaamse componisten, nieuwe aanwinsten in onze bib, webshop of vrij te downloaden partituren op Koorklank
Reageer op deze partituur
Login of registreer om te kunnen reageren